Praktiknära utbildningsforskning (PUF)
Forskningsmiljön PUF bedriver forskning som har tydlig relevans för skolans, förskolans och fritidshemmets praktiker. Vi arbetar för en hållbar samverkan mellan forskning och utbildning i alla olika skolformer. Forskningssamarbetena är såväl regionala, nationella som internationella.
Gemensamt för forskningen i miljön är att den utgår från frågor som olika aktörer inom utbildningssystemet kan ställa sig i sin yrkesutövning. Därmed har forskningen tydlig relevans inte bara för grundskola, gymnasieskola, fritidshem och förskola, utan även för lärarutbildningen. Flera av miljöns forskare är också djupt involverade i JU:s lärarutbildningsprogram.
För mer information, kontakta forskningsmiljöledarna:
Anna-Lena Godhe
Teman
Forskare
Gruppmedlemmar
Professorer
Docenter
Forskare och postdocs
Doktorander
- Susanna Anderstaf
- Johan Bäcklund
- Carin Bäcknäs Länk till annan webbplats.
- Marie Carlsson Länk till annan webbplats.
- Soodabeh Einhärjar Länk till annan webbplats.
- Maria Helming Gustavsson Länk till annan webbplats.
- Josefin Rostedt Länk till annan webbplats.
- Linda Sjögren Länk till annan webbplats.
- Tina Yngvesson Länk till annan webbplats.
- Charlotte Öhman
Adjunkter
- Git Blomberg Länk till annan webbplats.
- Monica Carlsson Länk till annan webbplats.
- Eva Dahlqvist
- Fredrik Ebefors
- Per Håkansson Länk till annan webbplats.
- Karin Jardmo Länk till annan webbplats.
- Eva-Lena Jonsson Länk till annan webbplats.
- Birgitta Lundberg Länk till annan webbplats.
- Ulrika Martinsson Länk till annan webbplats.
- Lina Mrak
- Gun Sand Länk till annan webbplats.
- Ulla-Lena Simonsson
- Helena Svanängen Länk till annan webbplats.
- Carina Svensson Länk till annan webbplats.
- Andreas Widlund
- Anna Wiman Häll Länk till annan webbplats.
- Klas Öhling
Affilierade forskare
Projekt
Pågående forskningsprojekt:
- MOST – Meaningful Open Schooling Connects Schools To Communities
- Professionsdriven skolutveckling med fokus på förskolan och förskoleklass
- ULF – Praktiknära skolforskning
Avslutade forskningsprojekt:
Publikationer
-
Bäcklund, J., Bagga-Gupta, S. (2025). What do universities showcase digitally?: Epistemological-methodological issues and the role of higher educational institutions in the 21st century.
Bandung 12(1), 65-116
-
Milner, A., Bäckström, P., Ernestam, J. (2025). Constructing solidarity through social justice in education: from collaboration and conflict to amalgamation between Swedish teacher unions.
Globalisation, Societies and Education 23(1), 291-309
-
Schmidt, C., Wedin, Å. (2024). Replik: Viktigt att ta hänsyn till olika typer av forskning.
Ämnesläraren
-
Wedin, Å., Schmidt, C. (2024). Kränkande påstående om lärarutbildningen.
Ämnesläraren
-
Hvit Lindstrand, S. (2024). Childrens multimodal language throughout reading of picture books in preschool.
-
Schmidt, C. (2024). The Picture book – a world to experience and communicate about in the primary school classroom.
-
Schmidt, C., Krogstad Svanes, I., Hvit Lindstrand, S., Andersson-Bakken, E. (2024). The Potential of Picture Books in Early Language- and Literacy Education.
-
Schmidt, C. (2024). Bilderboken som språklärande potential i förskoleklassen och årskurs 1-4.
-
Helming Gustavsson, M. (2024). ”Vi får möta hindren tillsammans”: en studie om vadsvensklärare i årskurs 7–9 säger att de gör för att främja engagemang bland sina elever vid fiktionsläsning.
In: Lena Ahlin, Jonas Asklund, Christoffer Dahl, Maria Freij, Petra Magnusson & Anna Smedberg Bondesson (Ed.), Language and Literature in Education Stockholm: Stockholm University Press
-
Janoušková, S., Bílek, M., Boesen, J. (2024). Barriers and drivers by sustainability school community projects implementation: What changes appeared.
Chemistry-Didactics-Ecology-Metrology 29(1-2), 39-52
-
Godhe, A., Lindberg, Y., Bäcke, M. (2024). Who holds the future? Teachers’ work with students’ future thinking, sustainability & technology.
-
Lindberg, Y., Godhe, A., Bäcke, M. (2024). Diffractive creation: Students’ collaborative writing processes and practices with GenAI.
-
Ekdahl, A., Nord, M., Kullberg, A. (2024). What matters in teaching for students’ learning opportunities of subtraction in the 1–20 number range?.
Scandinavian Journal of Educational Research
-
Lindberg, Y., Godhe, A., Bäcke, M., Haglind, T., Galbraith, A., Selvander, F., Rangsjö, J. (2024). Futures Day: Framtidsperspektiv och kollaborativt skrivande med GenAI i svensk- och teknikämnet på gymnasiet.
-
Godhe, A., Lindberg, Y., Bäcke, M. (2024). Students create futures: Diffraction patterns in writing practices and processes with GenAI.
Alla träffar från DiVA (649)