Marketing Management

Filosofie kandidatexamen med huvudområdet företagsekonomi, 180 hp

Studieort: Jönköping

Programstart: Hösten 2018

Vill du arbeta som ledare inom området marknadsföring – exempelvis med fokus på marknadsanalys, affärsutveckling, kommunikation eller försäljning? Då är Marketing Management programmet för dig!

Syftet med programmet är att utveckla din förmåga att leda projekt och funktioner inom marknadsföring och affärsförnyelse. På det sättet kan du bidra till ett företags utveckling och tillväxt.

Utbildningen är i stora delar problembaserad, vilket innebär att teoretisk kunskap ses i ljuset av praktiska exempel. Du tränas också på att arbeta i grupp och i projektform. Sammantaget ger detta dig nödvändig övning och viktig erfarenhet för din framtida karriär. För att få insikt i grundläggande funktioner i både företagande och marknader läser du under de två första åren en rad grundkurser i företagsekonomi och nationalekonomi. Kurserna är utformade för att ge dig kunskaper om de olika delarna av marknadsföring.

Ökade antagningsmöjligheter med hjälp av särskilt urval

Jönköping International Business School har beslutat att reservera ett mindre antal platser på sina utbildningsprogram till sökande som bedöms vara särskilt lämpade för den utbildning som avses liksom skolans profil. Syftet är att vidga antagningsmöjligheterna för sökande. Läs mer om kriterier för särskilt urval.

Studera utomlands

På höstterminen ditt tredje år har du möjlighet att tillbringa en termin utomlands vid något av våra partneruniversitet. Förutom att det är en upplevelse för livet så ger utlandsstudier tillgång till unika kurser, möjlighet till specialisering, språkkunskaper samt ett internationellt personligt nätverk.

Efter utbildningen

Med en examen från Marketing Management är du väl förberedd att tackla en rad uppgifter som knyter an till företagsutveckling och marknadsföring i lokala och internationella sammanhang. Exempel på positioner som du kan ha under din karriär är projektledare, marknadsassistent, kommunikationsplanerare, marknadskoordinator, innesäljare, utesäljare och försäljningschef.

Funderar du redan nu på möjligheten att studera vidare? En kandidatexamen med huvudområde företagsekonomi ger behörighet till fortsatta studier på masternivå. Vi erbjuder bland annat:

Omfattning: 180 hp
Nivå: Grundnivå
Studietakt: Helfart
Ort: Jönköping
Studieform: Campusbaserad
Språk: Undervisningen bedrivs på engelska
Antal platser: 75
Programstart: Hösten 2018
Sista anmälan: 2018-04-16
Anmälningskod: HJ-52032
Behörighet: Grundläggande behörighet samt Matematik 3b eller 3c, Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2. Eller: Engelska 6/B, Matematik C, Samhällskunskap A.
Urval: 65 procent av platserna avsätts för sökande i betygsgruppen och 35 procent i högskoleprovsgruppen.

Examen: Filosofie kandidatexamen med huvudområdet företagsekonomi

OBS! Preliminär kurslista

Termin 1

Entrepreneurship and Business Planning 7,5 hp
Principles of Project Management 7,5 hp
Basic Financial Accounting 7,5 hp
Business and Academic Communication 1 7,5 hp

Termin 2

Organization and Leadership 7,5 hp
Supply Chain Management 7,5 hp
Marketing Management 7,5 hp
Purchasing and Sales 7,5 hp

Termin 3

Business Statistics 1 7,5 hp
Marketing Communication 7,5 hp
Business Digitalization 7,5 hp
Microeconomic Principles and Mathematics for Economics 7,5 hp

Termin 4

Responsible Enterprise, 7,5 hp
Corporate Finance 1 7,5 hp
International Marketing 7,5 hp
Research Methods: Design, Implementation and Analysis 7,5 hp

Termin 5

Utlandsstudier/Valbara kurser/Internship 30 hp

Termin 6

Bachelor Thesis in Business Administration 15 hp
International Marketing Law and Consumer Protection 7,5 hp
Brand Management 7,5 hp





Till ansökan (öppnar 15 mars)
AACSG EQUIS EQUIS + AACSB Logos

Öppet hus 10 mars

Läs mer på ju.se/oppethus

Genom att surfa vidare på JU.se godkänner du att vi använder cookies. Mer information