Ingela Bergmo Prvulovic
Docent i pedagogik
Ingela Bergmo-Prvulovic är från 1 september 2023 ledare för forskningsmiljön Livslångt lärande vid Högskolan för lärande och kommunikation, JU. Bergmo-Prvulovic behandlar i sin forskning hur innebörden av karriär influeras och påverkas av olika förändringar i arbetslivet. Bergmo-Prvulovic intresserar sig för hur den pågående arbetslivsomvandlingen inverkar på vuxna i arbetslivet, samt vilka implikationer detta får för den karriärstödjande och vägledande praktiken avseende vuxnas karriärrelaterade frågor.
I sina studier använder Bergmo-Prvulovic multipla nivåer för analys, såsom strukturell nivå, individuell nivå och den mellanliggande nivån inom vilken vägledningens praktik är lokaliserad. Bergmo-Prvulovics avhandlingsarbete är indelat i fyra separata studier, var och en med sitt specifika syfte. Som övergripande teoretisk ram tillämpas social representationsteori.
Hon är en av fem forskare i det tvärvetenskapliga forskningsprogrammet System för ledarskapsutveckling - LDS. Forskningsprogrammet fokuserar på utmaningen att få investeringar i ledarskap att betala sig. Forskningsprogrammet finansieras av KK-stiftelsen.
Bergmo-Prvulovic är ansvarig för HR-programmet och har även fördjupat sig i vuxenpedagogiska och arbetslivspedagogiska frågor.
Ingela Bergmo Prvulovic på ResearchGate. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Publikationer
-
Bergmo-Prvulovic, I., Pantelic, N. (2023). The (in)visibility (?) of Career Guidance Counsellor's Role and Function in Municipal Adult Education Research - Implications for future politics of educational and working life transition.
-
Bergmo-Prvulovic, I. (2023). Learning as the modifier of career in an era of uncertainty.
-
Bergmo-Prvulovic, I. (2023). Vägledning som stöd för lärande i vuxenutbildning: En kvalitetsaspekt för hållbara karriärövergångar i ett föränderligt arbetsliv.
-
Bergmo-Prvulovic, I. (2023). Career navigation in a complex world of work – the role of learning in guidance support throughout people’s multiple career transitions.
-
Bergmo-Prvulovic, I., Avby, G., Engström, A., Kjellström, S., Fabisch, A. (2022). Exploring Social Representations of Leadership Development: Designing for Work-Integrated Learning.
Trollhättan: University West
Alla träffar från DiVA (57)