Claudia Gillberg
Affilierad forskare i pedagogik
Claudia Gillberg, fil.dr., är affilierad forskare i pedagogik vid Encell och Högskolan för lärande och kommunikation. 2009 disputerade hon på avhandlingen "Transformativa kunskapsprocesser för verksamhetsutveckling. En feministisk aktionsforskningsstudie i förskolan".
Gillberg har ett stort intresse för det livslånga lärandet, feministisk teori och deltagande och lärande i organisationer. De senaste åren har hon fokuserat på "disability studies" och hur tillgången till utbildning och arbetsmarknad ser ut för kroniskt sjuka och funktionshindrade barn och vuxna. År 2016 blev hon medlem av the British Centre for Welfare Reform, ett centrum vars syfte är välfärdspolitiskt förändrings, påverkans- och förbättringsarbete.
Läs mer om Claudia Gillbergs forskning här.
Publikationer
-
Gillberg, C. (2020). Undoing ableism: teaching about disability in K-12 classrooms.
Taylor & Francis
-
Adams Lyngbäck, L., Bylund, C., Gillberg, C., Jones, G., Larsdotter, M., Nelson, B. (2020). The impact of COVID-19 on disabled citizens in Sweden [blog post].
-
Gillberg, C. (2020). The significance of crashing past gatekeepers of knowledge: Towards full participation of disabled scholars in ableist academic structures.
In: Ableism in Academia: Theorising experiences of disabilities and chronic illnesses in higher education (pp. 11-30). London: UCL Press
-
Gillberg, C. (2020). Pyjamas-wearing mentors? Dissolving the inclusion / exclusion divide in professional development: A think piece working paper.
Leeds: Carnegie School of Education, Leeds Beckett University
-
Gillberg, C. (2020). Book review: Disability experiences, memoirs, autobiographies, and other personal narratives, volume 1 and 2. Editors: Thomas Couser and Susannah B. Mint.
Taylor & Francis
Alla träffar från DiVA (39)