Tidigare vinnare
Här finns tidigare års vinnarbidrag i vår uppsatstävling.
2020
Johannes L. Geiser med uppsatsen:
How do UX professionals apply UX methods and practice lifelong learning?
Mina Aharbil Persson och Lina Banyameen med uppsatsen:
Modersmålets roll i andraspråksinlärning - En kvalitativ studie om åtta SFI-elevers perspektiv.
2019
Alena Seredko med uppsatsen:
Moving Between Levels of Engagement with Interactive Digital Exhibits – Case-study: Human Nature Exhibition at the
Museum of World Culture
Christina Overå med uppsatsen:
Spänningen mellan samverkan och konkurrens – En studie om förutsättningarna för utveckling av kommunikation och ömsesidigt lärande.
2018
Therese Winqwist med uppsatsen:
"Den digitala folkhögskolan? En kvalitativ studie av rektorers tolkning av digitalisering i relation till folkhögskolans uppdrag".
Johanna Boberg och Matilda Martinsson med uppsatsen:
"Det gränslösa arbetslivets villkor. En blandstudie om hur tjänstemän i en global organisation upplever och hanterar flexibla arbetsvillkor".
2017
André Hedberg och Marcus Kullman med uppsatsen:
"Is Everyone On Board? An Exploratory Study About Individual Sustainability-Oriented Knowledge in Swedish Corporate Boards of Directors".
Annie Sundling med uppsatsen:
"Sverige vs. Danmark – En komparativ studie av läroplanerna med fokus på modersmålsämnenas skrivningar om skönlitteratur och läsning".
2016
Juliette Ramberg de Ruyter med uppsatsen:
"Den avgörande kreativiteten – Internationella och svenska tendenser, aspekter, paradoxer och framåtblickande perspektiv i relation till kreativitet och utbildningslogiker i det senmoderna samhället."
Axel Hederstedt med uppsatsen:
"Relationellt arbete lärare-elev. En systematisk litteraturstudie om betydelsen av en god lärare-elev relation."
2015
Amanda Norder och Catarina Drott med uppsatsen:
"Knowledge and networks – A field study."
Maria Malgeryd med uppsatsen:
"Kompetens att kartlägga kompetens. Om studie- och yrkesvägledares arbete med validering."
2014
Sivan Bapir och Kajany Varatharajah med uppsatsen:
"Leading learning: A managerial perspective on promoting team learning in a software development company."
Johanna Petrén och Linnea Stenberg med uppsatsen:
"Strategier som främjar elevers lärande – en studie om hur matematiklärare kan uppfatta studieteknik."
2013
Charlotte Arkenback med uppsatsen:
"Grupphandledning i matematik. Dialogen - en väg att utveckla vuxnas matematikkompetenser."
Nathalie Thalberg Pedersen och Linda Staflund med uppsatsen:
"Innovating in the 'dream factory': Social change through mindset-change. Evidence from Kerala, India."
2012
Helena Colliander med uppsatsen:
"Relations, methods and motivation – a case study of the professional competence of literacy trainers in Sudan."
Maria Lundqvist med uppsatsen:
"Utbildning och hälsa – en studie om humankapitalets effekter på länders ekonomiska tillväxt."