Översikt
Vad är digital Supply Chain Management?
Syftet med denna kurs är att upptäcka drivkrafterna och utmaningarna med digital transformation av leverantörskedjor och utforska de viktigaste kompetenserna som behövs för utövare att främja och hantera denna process. Strukturerad kring fem moduler, erbjuder denna kurs en översikt över hur man utvecklar digitala strategier för leverantörskedjor och justerar organisatoriska strukturer för att anpassa sig till den senaste tekniken, hantera delning av information och strategisk inköp, identifiera digitala initiativ för att förbättra leverantörskedjans innovation och motståndskraft samt hur digital teknik stödjer utvecklingen av hållbara leverantörskedjor.
Vad är kursstrukturen?
Kursen på 15 högskolepoäng i digital Supply Chain Management är uppdelad i 5 moduler om 3 ECTS-poäng vardera:
- Modul 1: Förstå och hantera utmaningarna i digital leverantörskedjetransformation
- Modul 2: Upptäcka praxis för digital informationsdelning i leverantörskedjor och använda kundinsikter
- Modul 3: Tillämpa digitala initiativ för att förbättra smidighet, motståndskraft och reaktivitet i leverantörskedjor
- Modul 4: Utveckla digitala strategier för leverantörskedjor genom att använda relevanta kompetenser
- Modul 5: Digitala teknologier för att stödja utvecklingen av hållbara leverantörskedjor
Koppling till forskning och praktik
Denna kurs är utformad och levereras i samarbete med Media, Management and Transformation Centre (MMTC) vid Jönköping International Business School. Under denna kurs kommer MMTC-forskare tillsammans med branschexperter att dela med sig av sin expertis om digital transformation i leverantörskedjor. Under kursen kommer du att utforska fördelarna med att använda digital teknik och hur du kan få mer värde i dina leverantörskedjor.
Du kommer att kunna reflektera över de bästa sätten som dina specifika leverantörskedjor kan förbättras genom digital teknik. Dessutom kommer du att kunna förstå de relevanta praxiserna inom digitala leverantörskedjor som förbättrar din firms förmåga att få en konkurrensfördel i dynamiska och volatila marknadsförhållanden.
*Undervisningen sker på engelska
Fakta
Kursplan (.pdf)
Förkunskapskrav
För att vara behörig till den här kursen måste sökande uppfylla ett av följande kriterier, samt uppfylla kravet på engelska:
- Kandidatexamen i företagsekonomi eller ekonomi (dvs motsvarande 180 ECTS-poäng vid en ackrediterad högskola) och minst 2 års arbetslivserfarenhet,
ELLER
- Kandidatexamen i ett annat ämne och minst 2 års relevant arbetslivserfarenhet (dvs inom områden som management/entreprenörskap/ledarskap/projektledning/industriell teknik och management),
ELLER
- Sökande utan kandidatexamen måste ha minst 4 års relevant erfarenhet (dvs inom områden som management/entreprenörskap/ledarskap/projektledning inom offentlig/sektor eller icke-vinstdrivande sektorer).
OCH
- Engelska språkkunskaper är ett krav (nivå 6/B eller motsvarande).
Student projects
Jönköping - den moderna studentstaden
Jönköping är den moderna studentstaden med ett gemensamt och sammanhållet campus som ligger mitt i stan. Här finns våra fyra fackhögskolor med 12 000 studenter tillsammans med Högskolebiblioteket, träningsanläggning, caféer, restauranger och Service Center. Med en stark internationell prägel och samverkan med arbetslivet redan under studietiden ger vi dig rätta förutsättningar för din framtid.
Kontakta oss
För information om kursen kontakta:
- Tjänstledig
- Universitetslektor, Docent
Director of PhD Candidates
Director of PhD Candidates
Director of PhD Candidates - Jönköping International Business School
- mohammad.eslami@ju.se
- +46 36-10 1790
- Koordinator
- Jönköping International Business School
- adam.al-azzawi@ju.se
- +46 36-550 2472