Keynote

Daniel Sundberg

Fjärde generationens skolutveckling

Professor Daniel Sundberg – forskare och lärare inom området läroplansteori och didaktik. Ansvarar för forskningsmiljön LINNAEUS-SITE (Studies in Teaching, Curriculum and Evaluation) vid Linnéuniversitetet. Huvudredaktör för Pedagogisk Forskning i Sverige.

Professor Daniel Sundberg

Ulla Runesson Kempe

Foto: Patrik Svedberg

Hamid Zafar

Att leda skolutveckling i en mångkulturell kontext

Barn- och utbildningschef i Mullsjö kommun och fd. rektor på Sjumilaskolan i Biskopsgården, Göteborg. Utsedd till Årets svensk i januari 2019 av nyhetsmagasinet Fokus. Han tilldelades utmärkelsen bland annat för sitt arbete med att lösa problem till följd av bristande integration.

Hamid Zafar, Barn- och utbildningschef i Mullsjö kommun

Dale Clark Farran

Barns tidiga utveckling i ett internationellt sammanhang (Early Childhood Development in an International Context)

Dale Clark Farran är hedersdoktor vid Jönköping University, professor emerita vid institutionen för lärande och undervisning på Peabody College, Vanderbilt University, USA samt föreståndare för Peabody Research Institute. Hon har varit betydelsefull för framväxten av förskolepedagogisk forskning vid Högskolan för lärande och kommunikation. Hon har varit engagerad i forskning och stöd till barn och ungdomar i riskmiljöer större delen av sitt yrkesverksamma liv och har utvecklat välkända observations- och utvärderingsmetoder avseende barns situation och lärande i förskolan.

Dale Clark Farran har samarbetat med forskningsmiljön CHILD på Jönköping University i snart 20 år. Sedan 2006 har samarbetet mellan forskare inom CHILD (vid Högskolan för lärande och kommunikation samt Hälsohögskolan) och Vanderbilt University varit omfattande. Framförallt har Farran, i samband med sina besök i Sverige och vid Jönköping University, undervisat doktorander, mastersstudenter och förskollärarstudenter. Genom sin breda och djupa kunskap samt gedigna forskning har hon varit mycket viktig för den unika kompetens som har utvecklats inom forskningsmiljön CHILD.

Dale Clark Farran, professor emerita vid institutionen för lärande och undervisning på Peabody College, Vanderbilt University, USA

Sidan uppdaterad 2019-10-22

Sidan uppdaterad 2018-04-24
Genom att surfa vidare på JU.se godkänner du att vi använder cookies. Mer information