Digital marknadsföring och sociala medier på årets Kommunikationsdagen JKPG
Förra veckan, onsdagen den 7 december, hölls den årliga branschdagen Kommunikationsdagen JKPG. Deltagarantalet räknades till ungefär 150 och de fick ta del av tre intressanta föreläsningar, mingeltorg och mycket nätverkande.
Varje år arrangerar studenter som läser Medie- och kommunikationsvetenskap (MKV) på Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) vid Jönköping University, Kommunikationsdagen JKPG. I år hölls branschdagen på plats igen efter att ha varit digital under pandemiåren. Projektgruppen bestod i år av nio studenter. Att anordna ett stort event som detta har sina utmaningar.
– Planeringen har varit en utmaning eftersom det har varit allt från marknadsföring, fixa sponsorer till att bjuda in företag och föreläsare. Dock måste vi ge oss själva en klapp på axeln, vi i projektgruppen har varit otroligt ambitiösa och vi kan nästan säga att ingenting har varit svårt, bara utmanande, säger Linn från projektgruppen.
Syftet med Kommunikationsdagen JKPG är att vara en mötesplats för olika aktörer inom kommunikationsområdet, att hjälpa företag och organisationer att rekrytera MKV-studenter för praktik och projektarbeten och att föra samman branschen, forskningen och MKV-utbildningen med varandra.
”Dagen blev otroligt bra - vi är väldigt nöjda och tacksamma!”
Studenterna i projektgruppen, Linn Johansson, Julia Österholm, Molly Voxhed, Filippa Palmén, Malin Jansson, Sofia Christansen, Thea Bellman, Wera Axelsson och Joanna Wood de Garcia är nöjda med hur dagen blev.
– En av de roligaste sakerna för oss projektledare har varit våra möten med alla intressanta och trevliga människor – att få höra deras engagemang och intresse för vårt event har varit otroligt kul. Utöver det kan hela projektgruppen säga att det roligaste var att se när allt kom på plats och vi byggde ihop det event vi har visualiserat, säger Julia och Molly.
Förutom att studenter och övriga deltagare fick nätverka på mingeltorget där företag och organisationer fanns uppställda, fick de också lyssna på tre intressanta och lärorika föreläsningar.
Först ut var Anders Nyström med sin föreläsning ”Stick ut i mängden”. Anders, som till vardags är vd på byrån Daybright, berättade om flera strategier för att nå ut med sin digitala marknadsföring. Han gav också tips om hur man kan förvandla likes till pengar.
Jens Sjöberg, doktorand på HLK tog sedan vid med sin föreläsning ”Poliser på sociala medier”. Jens, vars forskning fokuserar på digitala medier, polisen, trygghet, tillit, deltagarprocesser and Critical Making, pratade om hur polisen idag arbetar med sociala medier, risker och fördelar och gav tips kring att kommunicera eller informera via sociala medier som myndighet.
Keynote speaker – Anitha Clemence
”Så här lyckas du med sociala medier” var titeln på Anitha Clemence föreläsning. Hon är utbildad marknadskommunikatör och var tidig med Podcast och sociala medier. Idag driver hon två stora podcasts och har en framgångsrik karriär inom reklam- och tv-branschen. Hennes föreläsning gav värdefulla tips på hur man lyckas på sociala och digitala medier, vilket är viktigare än att ha en bra hemsida eller blogg, enligt henne.